Úplné základy Internet Online nakupovanie

Kedy a ako mi príde tovar?

Rovnako ako pri spôsoboch platby, aj pri doprave býva na výber z viacero možností.

Osobný odber - tovar si osobne prevezmeme priamo na predajni. Ak má obchod viac kamenných pobočiek, ponúkne nám pri objednávaní možnosť vybrať si, ktorú máme najbližšie. Táto možnosť dopravy býva zdarma, príp. iba za nízky poplatok (1-2 €).

Doprava kuriérom - najpohodlnejšie doručenie. Tovar dovezie súkromná kuriérska spoločnosť na adresu, ktorú si určíme. Nevýhodou je, že takmer všetky spoločnosti doručujú zásielky len cez pracovné dni a v čase objednávania nevieme, v ktorý deň a o koľkej hodine zásielka príde. Poplatok býva zvyčajne do 4-5 €. Pri objemnom tovare (biela technika, nábytok, sanita...) sa cena výrazne zvyšuje (od 15-20 € vyššie).

Slovenská pošta - doručenie na adresu - ten istý spôsob ako doprava kuriérom, ale využijeme služby Slovenskej pošty.

Slovenská pošta - doručenie na poštu - zásielka nás bude čakať na tej pobočke Slovenskej pošty, ktorú si určíme.

Zásielkovňa / Partnerské odberné miesto - tovar si osobne prevezmeme v predajni, ktorá sa zapojila do siete výdajných miest Zásielkovňa (https://www.zasielkovna.sk/). Poplatok býva nízky (v roku 2019 od 1,5 € vyššie v rámci Slovenska). Veľkou výhodou je doručovanie do zahraničia, tiež za nízke ceny.

Balíkomat, Balíkobox, Alzabox... - po celom Slovensku sú rozmiestnené samoobslužné "balíkomaty", v ktorých si svoj balík sami vyzdvihneme. Číselný kód na otvorenie schránky nám príde formou e-mailu alebo sms správy. Tento spôsob má veľa výhod v porovnaní s doručením na predajňu či na pobočku pošty. Nečakáme v rade a služba je k dispozícii 24 hodín denne. Cez balíkobox Slovenskej pošty je možné nielen si vyzdvihnúť objednávku, ale aj poslať balík.

Ako funguje Balíkobox Slovenskej pošty: https://www.posta.sk/balikobox/

Poštovné

Cena poštovného sa často líši v závislosti od toho, aký ťažký je balík. Mnohé obchody tiež ponúkajú dopravu zdarma alebo za nižší poplatok, pokiaľ suma za nákup prekročí určenú hranicu.

Marta často nakupuje online. Dnes si objednáva zopár vitamínových doplnkov z lekárne. Výsledná suma je 29,99 €. Keď si zobrazí nákupný košík, uvidí upozornenie, že do dopravy zdarma chýba 0,01 €. To znamená, že obchod ponúka dopravu zdarma, pokiaľ je cena nákupu 30 € a viac. Zoberie si teda o jedno balenie vitamínov viac, aby mala poštovné zdarma.

Pokiaľ si nie ste istí, koľko zaplatíte za dopravu, pridajte tovar do košíka a pokračujte, ako keby ste chceli tovar objednať. Keď prídete na výber dopravy, automaticky sa vám k nákupu priráta príslušná suma. Nemusíte objednávku dokončiť, v tejto fáze môžete stránku pokojne zatvoriť.

Dodacia doba

Doručenie tovaru trvá rôzne dlho - od niekoľkých hodín až po celé týždne. Táto doba závisí od mnohých vecí:

  • u produktov býva poznámka, či je tovar na sklade, prípadne koľko trvá jeho objednanie u dodávateľa
  • pri výrobe na mieru treba prirátať čas potrebný na výrobu
  • pri platbe kartou online prebehne platba okamžite, pri platbe bankovým prevodom treba zvyčajne prirátať jeden deň
  • doručenie kuriérom trvá väčšinou dva dni od objednania (obchod objednávku spracuje, posunie zásielku kuriérskej službe a tá na ďalší pracovný deň tovar doručí)
  • doručenie zo zahraničia trvá dlhšie, v prípade colného konania nám najskôr prídu dokumenty, ktoré treba podpísať a poslať naspäť (je to možné aj e-mailom)
  • osobný odber býva rýchlejší, nakoľko firme stačí doručiť tovar na svoju pobočku
  • sviatky a víkendy sa do dodacej lehoty nezarátavajú (rátajú sa len pracovné dni)