Je to bezpečné?
Dnes sa dá nakupovať online úplne bezpečne. Treba však dodržiavať niekoľko pravidiel.
Pokiaľ je to možné, nakupovať by sme mali iba z overených obchodov, t.j. z takých, s ktorými už iní zákazníci majú dobré skúsenosti. Vo väčšine prípadov jeden a ten istý tovar ponúkajú viaceré obchody, pričom cena sa môže líšiť. Recenzie tovaru a e-shopov nájdeme napr. na portáli Heureka.sk. Tento portál nám po zadaní názvu výrobku zobrazí zoznam e-shopov, v ktorých je možné výrobok zakúpiť, spolu s porovnaním cien. Niekedy je rozdiel medzi cenami v jednotlivých obchodoch zanedbateľný, inokedy obrovský. Napríklad tento USB kľúč našla Heuréka v 10 e-shopoch. Najlacnejšie ho kúpime za 3,13 €, najdrahšie za 11,99 €.
Na Heuréke nenájdeme úplne všetky e-shopy, sú tam len tie, ktoré sa majitelia rozhodli na portáli zaregistrovať. Porovnávačov cien existuje viac:
Ak nenájdeme recenzie na týchto portáloch, môžeme skúsiť zadať názov e-shopu do vyhľadávača spolu s výrazom "skúsenosti", "recenzie" a pod. Ak máme podozrenie na podvodný obchod, skúsime spolu s názvom obchodu vyhľadať výraz "podvod". Mnohé prípady sú medializované a vyhľadávač nám môže nájsť články zo spravodajských portálov, ktoré na podvodníkov upozorňujú.
Niekedy nemusí ísť o podvod. Z recenzií sa však dozvieme, že produkt je zbytočne predražený a inde sa dá kúpiť lacnejšie.
Ak máme obavy z prvého nákupu v neznámom e-shope, je dobré využiť ako spôsob platby dobierku - platbu až pri prevzatí tovaru, príp. osobný odber na pobočke/výdajnom mieste, opäť s platbou až na mieste.
Pokiaľ ide o bezpečnosť online komunikácie, všímame si, či je v ľavej časti adresného riadka symbol zámky. Týmto spôsobom prehliadače označujú tie webstránky, ktoré svoju komunikáciu šifrujú. Viac o tejto téme nájdete v kapitole A1/M5/Bezpečnosť/Muž_v_strede.
Pod fotografiami krásne naaranžovaných výrobkov často nájdeme vety:
- Dodávame bez dekorácií
- Farebný odtieň sa môže líšiť od skutočnosti v závislosti od nastavenia vášho monitora
V prípade drahého tovaru sa odporúča pozrieť si daný výrobok naživo v kamennej predajni (aj u iného predajcu) a až potom si ho objednať online, nakoľko e-shopy často ponúkajú daný produkt lacnejšie. Najmä pri nábytku je lepšie pozrieť si naživo nielen skutočný odtieň, ale aj kvalitu materiálu. Vyhneme sa tak sklamaniu a nutnosti tovar reklamovať.
Až do momentu kliknutia na tlačidlo Objednať s povinnosťou platby
môžeme tovar v košíku ľubovoľne meniť, príp. z e-shopu odísť a naplnený nákupný košík tam "nechať". Ak už objednávku zadáme a nákup si rozmyslíme, môžeme kontaktovať predajcu. Niekedy je k dispozícii tlačidlo na stornovanie objednávky alebo naopak na doplnenie ďalšieho tovaru ešte predtým, než začne obchodník našu objednávku vybavovať.
Netreba sa báť ani platby online, či už vopred na účet cez internetové bankovníctvo (pomalší spôsob) alebo priamo, zadaním údajov z platobnej karty (platba prebehne okamžite). Opäť si však treba všímať symbol zámky a pozrieť si názov firmy vedľa zámky.
V prípade podozrenia, že sme sa stali obeťou podvodníkov, alebo podľa nás predajca konal nezákonne, sa môžeme obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI). Podnet im možno nahlásiť aj e-mailom.